close
Gröna Lund kan få Stora Turismpriset

Gröna Lund kan få Stora Turismpriset

09/09/2021

Den 24 november i år utses vinnaren av Stora Turismpriset. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Många företag inom besöksnäringen har i spåren av pandemin behövt ställa om till nya marknader och kundgrupper. De nominerade till Stora Turismpriset i år är inspirerande exempel på företag som ställt om efter de nya förutsättningarna.  Priset delas ut den 24 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Här på Djurgården blev vi inte särskilt förvånade när nyheten släpptes att Gröna Lund är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i år. Under pandemin har Gröna Lund utvecklat sin verksamhet och haft ett engagemang i utvecklingen av Djurgården som destination. De förändringar som Gröna Lund har gjort är långsiktiga lösningar som bidrar till en hållbar utveckling. Gröna Lund har ställt om både affärsmodellen och tillhörande biljettsystem för verksamheten för att kunna hantera restriktionerna men med en långsiktig ambition och lönsamhet. Med konsertkonceptet Late Night Concert i samarbete med TV4 och Live Nation har Gröna Lund behållit sin position som konsertarena och nått nya målgrupper.

– Vi är otroligt stolta över att Region Stockholm och Visit Stockholm nominerat oss till Stora Turismpriset. Gröna Lund har varit en betydelsefull arbetsplats och nöjesplats för stockholmarna i över 138 år, något som vi jobbade hårt för att kunna fortsätta vara även under pandemin. Att ingenting är omöjligt är en del av vårt DNA och genomsyrar allt vi gör. Därför är jag extra stolt över att vi inte bara kunde hålla öppet utan till och med kunde utveckla tivolit under det här året, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell.

– Gröna Lund skapar jobb och hållbar tillväxt för hela Stockholmsregionen och stärker regionens identitet och attraktionskraft. De visioner Gröna Lund har bidrar med innovation och omtänksamhet till en öppen plats för såväl stockholmare som besökare, säger Cristine Dahlbom, Tillväxtchef i Region Stockholm.

Ur underlag för nominering:

Gröna Lund har under många år gjort kontinuerliga investeringar och ett gediget utvecklingsarbete. Gästens upplevelse är alltid i fokus och innovation och produktutveckling är en viktig del i arbetet. Med nöjda gäster som vill komma tillbaka skapas förutsättningar för en lönsam verksamhet. Överskottet används för att utveckla utbud och höja kvaliteten.

Parks & Resorts har vidare tagit in ny investerare under pandemin som stärker företagets förmåga att ta sig igenom krisen. De har även säkrat genomförandet av verksamheten och investeringen för Monster, en berg-o-dalbana i absoluta Europa toppklass som stimulerat attraktiviteten i nystarten. Tivolit har i år öppnat upp med ett ännu större utbud.

Under två års tid har utmaningen ”Challenge 2020” pågått, där alla medarbetare inom hela koncernen jobbat för att nå högt uppsatta mål för både ekonomi och gästnöjdhet. I början av 2020 reste drygt 400 medarbetare över Atlanten för att tillsammans besöka bland annat Disney World, Universal Studios och Sea World. Studieresan var ett sätt för att fylla medarbetare med inspiration och kunskap från några av världens mäktigaste nöjesparker.

Läs mer om Stora Turismpriset 2021 här. 




Kungliga Djurgårdens Intressenter AB.
En medlemsorganisation som samordnar och engagerar drygt 60 intressenter på Djurgården. Läs mer