close
Svenska dryckers betydelse för besöksnäringen

Svenska dryckers betydelse för besöksnäringen

08/12/2020

Visit Sweden driver sedan 2017 Måltidsturismprogrammet för att stärka Sverige som mat och dryckesdestination.
I september lanserades den rapport som tagits fram tillsammans med Kairos Future: “Trendrapport 2020 – måltidstrender”. I samband med lanseringen startade även en webbserie där AGFO vid tre tillfällen under hösten bjudit på olika trendspaningar och paneldiskussioner relaterade till rapporten, dessa har vi självklart följt med intresse.

Det sista tillfället, ägnades åt något så spännande som de svenska dryckernas betydelse för besöksnäringen. Frida Berglund på AGFO trendspanade, och i panelen fanns Anna Lind Lewin, kommunikationskonsult för bland annat skånska drycker, Sorina Garcia Laurila, Visitor Center Manager på High Coast Destillery och Jens Heed, övergripande projektledare för måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

Rekommenderad läsning och lyssning, den intresserade hittar länkar i texten ovan.

Här är några takeaways:

Utbudet av svenska drycker har exploderat senaste åren, öl är fortfarande ledande, men både destillerade drycker, vin och cider kommer starkt. Vi har fler än 600 ölproducenter och hela 60 vingårdar i vårt avlånga land!

Intresset för alkoholfritt växer och är starkt kopplat till hälsotrenden.

Drycken spås nu göra samma resa som maten tidigare gjort. Intresset för det lokalproducerade ökar och Covid-19 pandemin verkar ha accelererat detta.

Att kombinera sin kärnverksamhet med kringverksamhet som hotell, guidningar, spa och restaurang är nödvändigt för många producenter.

Samarbeten över branscher är superviktigt.

Är det inte dags att servera svenska drycker vid officiell representation?

SKÅL!




Kungliga Djurgårdens Intressenter, KDI AB.
En medlemsorganisation som samordnar och engagerar 55 intressenter på Djurgården. Läs mer