close
17 nov 2019

Butiksutbildning med Kemikalieinspektionen

Butiksutbildning med Kemikalieinspektionen

Nyligen har vi vi genomfört en butiksutbildning för alla butiker på Djurgården tillsammans med Kemikalieinspektionen på Sjöhistoriska museet. Initiativtagare var Statens Maritima och Transporthistoriska Museer. Dagen inleddes kl. 9 med att Kemikalieinspektionen presenterar vad de gör, varför de finns och vilket syfte/uppdrag de har.  Kemikalieinspektionen finns för att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier och se till att företag och samhället i stort har en god kemikaliekontroll.

Syftet med dagen var att samla alla butiker på Djurgården för att tillsammans få lite bättre koll på vad som egentligen gäller för innehållet i alla produkter vi säljer, detta var efterlängtat och uppskattat. Deltagare från följande intressenter deltog;

  • Liljevalchs
  • Rosendals Trädgård
  • Skansen
  • Tekniska
  • The Viking Museum
  • Prins Eugens Waldemarsudde

Vidare gick Kemikalieinspektionen igenom  vad det finns en lagstiftning mot, och vilka regelverk som gäller för detta, fram till klockan 11. Kemikalielagstiftning finns för varor och för kemiska produkter som är farliga och giftiga i någon mängd. De lagstiftningar som gäller för varor och kemiska produkter skiljer sig åt och går under vissa förordningar och direktiv såsom;

  • Reachförordningen
  • RoHS-direktivet
  • Leksaksdirektivet
  • POPs-förordningen
  • Biocidförordningen

Kemikalieinspektionen avslutade med några bra råd till alla;

  • Att ställa krav på sina leverantörer
  • Att vara påläst
  • Känna till vilka krav som gäller på sina varor
  • Ta reda på om leverantören har kunskap
  • Ställa specifika kemikaliekrav på leverantören
  • Dokumentera skriftligt
  • Ha rutiner vid inköp
  • Gör stickprovskontroller
  • Ta hjälp av andra och varandra

Läs mer på Kemikalieinspektionens hemsida och deras företagssida här.

Du kan också ladda ner presentationen här: Djurgården 12 november 2019.

Mellan kl. 11 och 12 berättade Camilla Zedendahl om Djurgårdens själ och vilken känsla vi vill förmedla från oss till våra besökare. Vilka vi vill vara, att vi ska vara några som tar ansvar och undanröjer problem för våra gäster, innan det har blivit ett problem. Djurgården vill arbeta värderingsstyrt på detta sätt:

  • Öppet
  • Välkomnande
  • Framåtsträvande
  • Med respekt för historien och tro på framtiden
  • Tillsammans

För oss här på Djurgården är våra värderingar löften som vi stävar efter att uppfylla.

Var och en av butikerna hade med sig en produkt som är extra speciell för dem och deras kunder eller som säljer bra. Waldemarsudde hade med sig Waldemarsudde-krukan vilken är en symbol för platsen och som tillverkas i Sverige. Den finns i olika storlekar och är en klassiker. De hade också med sig en tvål gjord av egenodlade rosor, tillverkad i Spånga och denna produkt är en stolthet för museet.

The Viking Museum tog med sig Ice Rocks, kuber i blå granit som fryses in för att kyla drycker, utan att dryck späs ut av smält is. Dessa med en runa på vilken bildar ordet is. Museet arbetar mycket med story telling vilket också syns i produkterna i butiken.

Statens Maritima och Transporthistoriska Museer hade tillsammans tagit med sig en 3D-bild av Vasaskeppet i återvunnet trä från rivningshus. Detta ger produkten en psyko-social aspekt och gör den  på det viset speciell. Dock kommer den inplastad vilket ger en annan aspekt och en fråga ifall denna produkt verkligen är bra eller inte. Det ligger mycket historia bakom bilden i det trät, som sedan  är omgiven av miljöovänlig plast.

Sjöhistoriska valde en produkt att dekorera julgranen med i form av ett hänge eller liten träbit i plywood med bilder på föremål från deras arkiv. Detta symboliserar museet mycket och blir en mer miljövänlig dekoration i juletider istället för det stora plastutbud som ofta är det vanligaste.

Skansen tog med sig en bit textil med mönster från en väst som görs i Dalarna, detta för att symbolisera deras folkdräkter som de väver på plats på Skansen och är central samt används flitigt i verksamheten. De använder eko-bomull bland annat. De hade också med sig en typisk museiprodukt i form av en magnet, gjord i plast och även inslagen i plast. Detta för att visa på vad som kan uppfattas som bra och sämre produkter med hänsyn till material bland annat.

Rosendals Trädgård berättade om sitt egenbakade surdegsbröd och om Rosendalskrukan, vilken är en ikon för dem. De arbetar mycket med det lokala och ekologiska. Tekniska berättade om att de vill föda teknikintresset, att de inte är någon vanlig typisk museibutik och att de också tänker mycket hållbart.

Efter detta var det dags för promenad till och lunch på Tekniska by Pontus mellan kl. 12-13 innan Jan Naumburg fortsatte dagen med att prata om Smarta val den sista timmen. Detta är en märkning som de Maritima och Transporthistoriska museerna tagit fram. Det hette tidigare Vårt val men nu funderar man på om man kan uppdatera det till ”Smart val”. Det finns både svårigheter och fördelar med detta och Jan räknade upp dem så här:

Svårigheter

  • Kommunikation
  • Kriterieförändringar
  • Att märka billiga produkter
  • Ensamt och okänt
  • Fördelar

    • Vi bryr oss om det som är hållbart – vi tar ansvar
    • Stolthet
    • Bra i kampanjer
    • Lätt att göra rätt med en märkning eller logga
    • Vidare berättade han om inspiration från Choice hotel i Norge som ligger i framkant med sitt hållbarhetsarbete och nudgar sina gäster med att på exempelvis deras buffé byta ut storleken på tallrikarna till mindre och har på det viset minskat sitt matsvinn. De använder även små skyltar intill vissa maträtter märkta med ”Smart val” och detta har gjort att dessa maträtter gått åt i mycket större utsträckning än mat utan märkning.

      Jan tycker att det vore bra om fler av oss gick ihop för att utveckla denna märkning tillsammans. Tillsammans kan vi starkare nudga våra gäster med tydliga gemensamma budskap, vara transparenta och stå för. Det är en lång bit kvar att jobba på och egentligen borde man kunna märka upp allt i sin butik som ett Smart val, men bara det börjas någonstans så kan det ena leda vidare till något annat bra.

      KDI skulle kunna hålla i ett projekt med att sätta ihop ett lättförståeligt paket för alla butiker att utgå från och applicera på sin verksamhet. Detta behöver vi  i så fall gå ihop om och göra tillsammans, utveckla detaljer om en ambition och skapa en kriteriesammanställning. Liljevalchs kommer hålla i en kurs i detta ämne i januari och beroende på respons så skulle man kunna spinna vidare på det. Det kommer även hållas workshops nästa år på samma ämnen med tillfälle att arbeta med sina produkter i butiken och ta lärdom av varandra.

      Mycket lärorik och inspirerande dag med bra och nyttig information från initiativtagande arrangörer

      Vid pennan Sandra Hägglund, praktikant KDI




Kungliga Djurgårdens Intressenter, KDI AB.
En medlemsorganisation som samordnar och engagerar nära ett 50-tal intressenter på Djurgården. Läs mer