
Sen? Sök ersättning från SL
06/02/2025KOM DU INTE FRAM SOM DU TÄNKT DIG?
Om din resa till eller från Djurgården med Stockholms Lokaltrafik blivit försenad på grund av exempelvis fulla bussar eller inställda spårvagnar uppmanar vi dig att ansöka om förseningsersättning från SL. Det är enkelt.
Här följer en kort guide för att göra din ansökan.
Ersättning vid förseningar:
20 minuter eller mer: 50% av biljettpriset
40 minuter eller mer: 75% av biljettpriset
60 minuter eller mer: 100% av biljettpriset
För periodbiljetter beräknas ersättningen utifrån ett genomsnittligt pris per resa.
Om du har tagit en alternativ resa, till exempel taxi, kan du även få ersättning för den kostnaden upp till 1 470 kronor. Originalkvitto skall då skickas in till SL.
Så här gör du för att ansöka:
1. Fyll i webbformuläret för förseningsersättning, följ QR-kod eller gå in på SL:s hemsida och sök ”förseningsersättning”.
Har du köpt din biljett genom att blippa dit betalkort hittar du info om ditt köp/kvitto här.
2. Skicka in originalkvitton / biljetter om du har en pappersbiljett eller om du använt alternativt färdmedel tex. taxi.
3. Reklamera din resa inom 3 månader.
Vi rekommenderar att du ansöker så snabbt som möjligt efter förseningen. För mer information besök SL:s hemsida.
För oss på Kungliga Djurgården är kollektivtrafiken avgörande. Den ska vara det självklara valet, vid sidan av cykel och gång. Därför för vi som verkar här en gemensam dialog med SL, med syfte att stärka och säkerställa en fungerande kollektivtrafik till och från Djurgården.