Mako Ishizuka – Graphic Movements, featuring Patricia Treib
Riksidrottsmuseum
2025-10-10 — 2026-01-18Mako Ishizuka – Graphic Movements, featuring Patricia Treib
Höstens utställning presenterar Mako Ishizukas Graphic Movements, featuring Patricia Treib. Sedan flytten från Japan har konstnären Mako Ishizuka levt som ”den andre” i flera olika samhällen och kulturer vilket har gett henne perspektiv på det som lätt uppfattas som vardagligt och obetydligt. Med personliga erfarenheter och fantasi som utgångspunkt intervenerar hon i de psykologiska och fysiska mellanrum som uppstår mellan oss och omvärlden. Ishizuka vänder och vrider på kulturella fenomen, språk och ting, och lägger alltid stor vikt vid att reflektera över hur det hela ter sig från motsatta sidan.
Som en röd tråd genom Mako Ishizukas verksamhet löper hennes förmåga att skapa möten. Möten mellan språk och kulturer, mellan individer och generationer, mellan stort och smått. Likt en musiker som bjuder in en högt skattad kollega till ett album eller en konsert bjuder Ishizuka oss också på ytterligare ett möte då hon inviterat den amerikanska konstnären Patricia Treib till sin utställning.
Mako Ishizuka är född i Kobe och bosatt i Stockholm. Hon studerade Interkulturella studier (kultur, filosofi och sociologi) i Japan och har en magisterexamen från Konsthögskolan i Malmö. Hon utvecklar ofta sina projekt genom tvärvetenskapliga och interkulturella samarbeten, och de har manifesterats på olika plattformar som Museum of Contemporary Art i Tokyo, Arkitekturbiennalen i Venedig, EHESS (L’École des hautes études en sciences sociales) i Paris, Internationella litteraturfestivalen i Riga, National Museum of Zimbabwe i Harare.
Patricia Treib är född i Född i Saginaw, Michigan och baserad i Brooklyn, New York. Hon är utbildad vid Columbia University,New York (MFA) och The School of the Art Institute of Chicago (BFA).
Minnesvärda möten
Som en kulturell nomad rör sig konstnären Mako Ishizuka mellan städer, länder och världsdelar. Sedan flytten från Japan har hon levt som ”den andre” i flera olika samhällen och kulturer vilket har gett henne kulturella, sociala och språkliga perspektiv på det som lätt uppfattas som vardagligt och obetydligt. Med personliga erfarenheter och fantasi som utgångspunkt intervenerar hon i de psykologiska och fysiska mellanrum som uppstår mellan oss och omvärlden. Ishizuka vänder och vrider på kulturella fenomen, språk och ting, och lägger alltid stor vikt vid att reflektera över hur det hela ter sig från motsatta sidan. Detta gör hon oavsett vilket uttryck hon väljer för sin konstnärliga gestaltning, det kan vara allt från installation, relationella projekt, teckning, fotografi, en temporär rörelse eller skulptur till poetiska essäer.
En form av altenativ kalligrafi är en av utgångspunkterna för Mako Ishizukas pågående projekt Graphic Movements som denna utställning och workshop ingår i. Det består av en serie workshops och utställningar där dokumentationer från tidigare tillfällen fungerar som fond för kommande workshops, precis som det gör här. Utgångspunkten är inte en tillfällighet, grafik, skrivtecknens betydelse och en kalligrafisk tradition har Ishizuka alltid haft med sig, liksom det egna skrivandet vilket ses dels i hennes verk men även i de egna, underbart detaljrika anteckningsböckerna. Inom kalligrafin värderas rytm, rörelse och form högt, traditionellt har penseln setts som en förlängning av kalligrafens arm. Det fysiska mötet mellan den skrivande handen och papperets textur, tecknens placering och inte minst det utrymme som lämnas orört är av lika stor vikt som själva det skrivna tecknet.
Graphic Movements är Ishizukas ambitiösa försök att genom en enkel rörelse överbrygga och förkroppsliga två sätt att se på vad det innebär att vara en människa. Synsätten har sina ursprung i två skilda världsdelar och vilar på två till synes orelaterade begrepp som Ishizuka lyckats sammanföra. Det ena är det kinesiska tecknet för person – 人 – en stående man, vilket i Japan ibland misstolkats som två personer som lutar sig mot varandra. Det andra rör sig om det afrikanska filosofiska begreppet ”Ubuntu”, med innebörden ”en människa är en människa genom andra människor”. Det kom hon i kontakt med under en vistelse i Johannesburg 2019, samma år som Sydafrika firade 25-årsjubileet av apartheids fall och valet av Nelson Mandela till president, då främlingsfientliga upplopp förekom mellan sydaafrikaner och andra afrikaner. Genom sitt intresse för språk och interkulturella översättningar och med en önskan att försöka praktisera mänsklighet blev det startskottet för projektet.

Ishizukas workshop Graphic Movements går ut på en enkel övning, att i par, rygg mot rygg med varandra, sätta sig ner och ställa sig upp utan att använda händerna, något som kräver både samarbete och tillit. Principen för grundrörelsen återfinns i den japanska kampsporten Aikido, där man reagerar på och använder motpartens rörelse. Försöken genererar såväl framgångar som motgångar, missförstånd och nya tolkningar, och leder ibland till känslomässiga manifestationer. Deltagarna behöver inte nödvändigtvis lyckas utan konstnären uppskattar om alla som deltar, även de som hejar på och ger goda råd från sidan, kan få uppleva och dela de känslomässiga ögonblick som uppstår. I all sin enkelhet får en enkel fysisk, poetisk och lekfull rörelse förkroppsliga det universella begreppet människa.
En form av språkbaserad rörelse gestaltas också i en grupp andra verk vilkas tillkomst har sin grund i en residensvistelse i Litauen, där Ishizuka fick kännedom om ett tidigare förbud mot vissa bokstäver. Q, W och X, som inte förekommer i det litauiska alfabetet, var bannlysta från personnamn i officiella dokument i flera decennier, ända tills 2022. Att just bokstaven W är vanligt förekommande i namnen hos den polsktalande delen av befolkningen som utgör landets största minoritet, om drygt sex procent, gjorde det hela än mer tankeväckande. Vid ett besök på en kyrkogård observerade Ishizuka att den gravsattes ursprung kunde urskiljas genom förekomsten av bokstaven ”W” i inskriptionen på gravstenen.
Denna nyvunna kunskap, i kombination med det faktum att konstnären som av en märklig tillfällighet hade med sig en rulle röd- och vitrandigt avspärrningsband från Sverige, ledde till en serie verk med den samlande titeln Sculpture of W. Skildringen av den en gång förbjudna bokstaven W, som en symbol för minoriteter och en form av motståndshandling som inte kan registreras av myndigheterna, gjordes till att börja med på plats i Litauen på flera ofta efemära sätt. Vid ett tillfälle utförde konstnären en akt där hon med en lekfull rörelse, likt i rytmisk gymnastik, tecknade bokstaven W i luften. Hennes enkla ”pensel” utgjordes av några meter av det avspärrningsband hon haft med sig, knutet vid en stållinjal.
I utställningen presenteras flera variationer av Sculpture of W. Här visas två stillbilder från den film som fångade tillfället som beskrevs ovan, vilka transformerar några ögonblick av bandets rörelse till närmast skulpturala objekt, Sculpture of W (ribbon, variation run), och Sculpture of W (ribbon, variation float). En ny temporär skulptur har installerats i konsthallen, Sculpture of W (ping pong), där undertiteln inte refererar till sporten utan är en språklig lek med det tillfälligt upphängda avspärringsbandets placering – i Japan kallas dörrklocka onomatopoetiskt för ”ping pong”. I Sculpture of W (primal correction) anknyter Ishizuka återigen till kalligrafin. Denna gång med en självkritisk blinkning, då försöket att avbilda bandets rörelse har utförts på japanskt kalligrafipapper med samma typ av röda mineralpigment som en mästare använder för att korrigera sin elev.

Som en röd tråd genom Mako Ishizukas verksamhet löper hennes förmåga att skapa möten. Möten mellan språk och kulturer, mellan individer och generationer, mellan stort och smått. I samband med utställningen i Konsthall 16 skapar hon inte bara plats för möten i konsthallen utan också utanför själva utställningsrummet, genom de workshops hon genomför i länet samband med sitt projekt.
Likt en musiker som bjuder in en skattad kollega till ett album eller en konsert bjuder Ishizuka oss också på ytterligare ett möte då hon inviterat den amerikanska konstnären Patricia Treib till sin utställning. När Ishizuka första gången mötte verk av Treib tilltalades hon genast av de dynamiska rörelserna i hennes målningar, utförda med japansk pensel, som redovisar det fysiska arbetet med verken. Även om det inte var Treibs intention tyckte sig Ishizuka skönja en form av kalligrafi i målningarnas motiv. De centrala delarna av Patina påminde henne om det kinesiska tecknet för hemstad, vilket kan tolkas som två personer som sitter mitt emot varandra med en gryta på ett bord mellan sig, medan Sinuate erinrade om tecknet för en galopperande häst.

Rörelsen är en central del av Treibs målningar, men innehållsligt är utgångspunkten snarare minnen av såväl motiv som färger vilka hon samlat över tid. En mängd sparade ögonblick och glimtar, som konturen av en ärm i en målning av Piero della Francesca eller urtavlan på en gammal klocka, kan fungera som katalysatorer. Dessa samlade fragment av motiv översätter Treib till svepande, lätt figurativa men samtidigt abstrakta former som ändå låter ursprunget anas. Oavsett tematik finns mellan de två konstnärerna en frändskap som inte är av en uppenbart visuell utan snarare poetisk karaktär och deras verk är bärare av en högst personlig prägel.
Genom sina projekt bjuder Mako Ishizuka in oss alla att begrunda vad det innebär att vara en människa samt att betrakta sin egen relation till omvärlden på nytt. Oavsett hur hennes projekt och arbeten gestaltas genomsyras de av en genuin uppskattning av alla möten som de både bygger på och för med sig vidare. Vi hoppas att även denna utställning bjuder på minnesvärda möten och erfarenheter.
Ett varmt tack till den privata samlare och till Galerie Nordenhake som lånat ut Patricia Treibs målningar, samt till Region Stockholm för stöd till de workshops som genomförs i samband med utställningen.
Ulrika Levén, curator