Folke Bernadottes bro på Djurgården invigd
18/09/2019Den 17 september var det äntligen dags för invigningen av Folke Bernadottes bro här på Djurgården. Som vi har sett fram emot denna dag och nu kan man äntligen ta sig mellan södra och norra Djurgården ännu lättare!
Den kungliga invigningen av den nya gångbron över Djurgårdskanalen ägde rum kl: 11:00 vid det norra brofästet invid Djurgårdsbrunnsviken i närvaro av kungaparet och med tal av konungen själv. Innan dess inledde riksmarskalk Fredrik Wersäll med välkomstord och medverkade gjorde även hovtrumpetare Olle Hermansen och Brasskvintett ur Livgardets dragonmusikkår under ledning av Carl Löfvenius Hellman.
Efteråt kunde man få en fri visning av Rosendals slott och samtidigt passa på att premiärpromenera över bron. Folke Bernadottes bro förbinder Musieparken på norra sidan med Rosendal på södra sidan och har nu gjort vårt Djurgården ännu mer roligt och intressant för alla våra besökare!
Kungliga Djurgårdens förvaltningen står bakom satsningen på bron och vi är alla stolta över detta tillskott. Vi hoppas att du kommer ha nytta av den nya bron lika mycket som vi. Gör ett besök till Djurgården och njut av den fina utsikten från bron och ta en promenad över Djurgården!
Lite historia
Karl XIV Johans pontonbro
Visste du att redan under 1820-1840-talen lät Karl XIV Johan bygga en pontonbro här. Han ville ha en kort förbindelse mellan Rosendals slott och det övningsfält på Ladugårdsgärdet så att han skulle kunna följa krigsskådespelen från Kungliga borgen. Till arkitekt anlitade han Fredrik Blom som även stod som arkitekt för både Rosendals slott och Kungliga borgen. Samtidigt med förnyelsen av övningsfältet på Gärdet lät Karl XIV Johan anlägga lustparken Rosendal. Karl XIV Johans pontonbro fanns bara under sommartid mellan 1820-talet och fram till 1848 och sträckte sig från södra stranden vid Rosendals lustpark till ungefär där Tekniska museet ligger idag. På stranden syns fortfarande rester av brofästet.
Stockholmsutställningens bro
I samband med Stockholmsutställningen 1930 anlades en provisorisk gångbro ungefär i samma läge som Karl XIV Johans pontonbro 100 år tidigare. Bron och restaurangen vid brons södra landfäste ritades av utställningsarkitekten Gunnar Asplund. Med bron kunde man sammankoppla utställningens huvudområde, som låg längs Djurgårdsbrunnsvikens norra sida med ett mindre utställningsområde på den södra sidan. Nattetid var bron upplyst med 1 000 glödlampor och blev därmed en del av utställningens koncept, där ”ljuset i natten” spelade en viktig roll. Bron fanns bara så länge Stockholmsutställningen varade, alltså mellan 16 maj och 29 september 1930.
Nu har vi äntligen en permanent förbindelse.